„PREZENTACJA PRACY KONKURSOWEJ GRUP PROJEKTOWYCH”
Grupa 1”Dlaczego Bałtyk jest słabo zasolony?”
Wybraliśmy ten temat, ponieważ znaliśmy legendę o „Młynku z Wieliczki”, ale to tylko legenda, chcieliśmy dowiedzieć się dlaczego morza i oceany są zasolone i dlaczego nie są jednakowo słone? Wiedzieliśmy też, że w związku z projektem chcemy robić doświadczenia z solą, mapy i inne ciekawe rzeczy.
W czasie trwania zajęć musieliśmy zdobywać nową wiedzę. Korzystaliśmy z różnych źródeł: encyklopedii, książek w bibliotece szkolnej, podręczników, Internetu, tego co pani nam tłumaczyła, no i z własnej głowy. Nie możemy powiedzieć, że było nam łatwo pojmować nowe słowa, rozumieć, wyciągać wnioski i samemu szukać wiedzy. Nie poddawaliśmy się, ponieważ całą grupą mieliśmy jeden cel: „nasz projekt musi być najlepszy na jaki nas stać”. Najwięcej kłopotów mieliśmy z szukaniem nowych wiadomości i ich prezentacją na planszach. Chcieliśmy aby nasze gazetki odpowiadały na pytanie, były jasne i oczywiste, czytelne, ciekawe i kolorowe. Kiedy mieliśmy problemy z pracą, po prostu naradzaliśmy się najpierw sami, potem z panią i zawsze jakoś udawało nam się wychodzić z kłopotów.
Praca w grupie była super, dogadywaliśmy się i nikt jakoś się nie kłócił, że jego pomysł jest lepszy. Z projektu dowiedzieliśmy się wielu interesujących ciekawostek i faktów o Morzu Bałtyckim, o których wcześniej nie wiedzieliśmy. Praca nad projektem sprawiła, że wielu z nas chce zostać żeglarzami albo marynarzami i już marzą o obozie żeglarski ale czy nam się uda??? Pracą dzieliliśmy się tak, aby każdy miał do zrobienia to co jest na jego miarę– nie za trudne i nie za łatwe.
Efekty naszej pracy prezentowaliśmy cały czas uczniom naszej szkoły, ponieważ po każdych zajęciach powstawała duża gazetka, jaką umieszczaliśmy na korytarzu szkolnym. Cieszy nas to, że nawet gimnazjaliści stawali przed naszymi pracami, czytali i oglądali. Najwięcej jednak wiedzy przekazywaliśmy najmłodszym uczniom naszej szkoły: klasie I, II, III oraz przedszkolakom.
W czasie projektu najciekawsze były zajęcia z żeglarstwa w Osieku, warsztaty edukacyjne, nasze doświadczenia i eksperymenty no i oczywiście DZIEŃ z RYBĄ. Teraz już wiemy dlaczego Bałtyk jest słabo zasolony, każdy z naszej grupy potrafi wymienić minimum trzy przyczyny, ale każdy zaczyna od tego, że do Bałtyku wpada bardzo dużo wody słodkiej.
Szkoda, że to już koniec projektu i nie możemy brać w nim ponownie udziału ale mamy nadzieję, że może znajdziemy się wśród tych 500 osób, które pojadą na obóz żeglarski 🙂
Grupa 2 „Dlaczego łódka pływa?”
Wybraliśmy ten temat, ponieważ nikt z naszej grupy nie wiedział dlaczego tak się dzieje, że wielkie statki pływają a nie toną, chociaż są zbudowane z ciężkiej stali? Naszą wiedzę czerpaliśmy z encyklopedii, książek w bibliotece szkolnej, Internetu, od starszego rodzeństwa, rodziców i pani.
Praca nad projektem była trudna, ponieważ to wszystko były nowe dla nas rzeczy, nie uczymy się fizyki, modelarstwa czy szkutnictwa i dlatego o niektórych rzeczach dowiedzieliśmy się po raz pierwszy. Najwięcej problemów mieliśmy z poszukiwaniem odpowiedzi na pytania w związku z nową wiedzą. Trzeba było zrozumieć to co czytamy i wybierać te informacje, jakie były dla nas przydatne. Musieliśmy dużo wyobrażać sobie i myśleć. Kiedy mieliśmy problemy, zwracaliśmy się do nauczyciela i razem szukaliśmy wyjścia z kłopotliwych sytuacji.
W grupie pracowało nam się dobrze, jeśli ktoś nie radził sobie z pracą- pomagaliśmy. Praca w zespole nauczyła nas odpowiedzialności tego, że musimy wspólnie pracować, i że „jeden za wszystkich-wszyscy za jednego”. Wiemy, że jeśli pracuje się w grupie- trzeba wywiązywać się z obowiązków, nie ma miejsca na lenistwo. Przecież wspólnie razem coś tworzymy. Dzięki projektowi potrafimy w prosty, zrozumiały i jasny sposób odpowiedzieć na pytanie „Dlaczego łódka pływa” Teraz na koniec projektu wydaje nam się to takie proste, ale nie było na początku. Wszyscy w naszej grupie teraz chcą być żeglarzami, chcą pływać na jachtach, ale czy wszystkim to się uda??? Pracując razem, zadania dzieliliśmy tak aby każdy mógł sobie z nimi sam poradzić, żeby nie było ani za trudno ani za łatwo dla każdego.
Nasze prace zawsze po zajęciach umieszczaliśmy na szkolnym korytarzu, a pracę konkursową młodszym kolegom. Nawet wśród gimnazjalistów wzbudzaliśmy zaciekawienie naszymi pracami. Oglądali nasze łódki i z ciekawością przyglądali się „mini-regatom”. Podczas projektu najbardziej podobały nam się zajęcia z żeglarstwa w Osieku, piknik edukacyjny, nasze doświadczenia fizyczne, które sami przygotowaliśmy i przeprowadziliśmy oraz budowanie naszych łódek. Poznaliśmy wiele nowych rzeczy, słów i zjawisk fizycznych. Poznaliśmy postać pewnego Pana, od którego wszystko się zaczęło- PANA ARCHIMEDESA i jego PRAWO.
Szkoda, że to już koniec naszej przygody było fajnie to najlepsze zajęcia jakie mieliśmy. Mamy nadzieję, znaleźć się wśród tych 500 szczęśliwych uczniów, którzy w nagrodę pojadą na obóz żeglarski latem.
DZIEŃ Z RYBĄ
Ryba w sosie greckim, sałatka śledziowa, sałatka krabowa, smażone krewetki, paluszki rybne oraz kanapki z pastami: łososiową, tuńczykową, śledziową i mintajową.
To menu, jakie przygotowały obie grupy na dzisiejszy DZIEŃ z RYBĄ. Wszystkie potrawy zostały samodzielnie przygotowane przez uczniów pod opieką nauczyciela w naszej szkolnej kuchni. Po wspólnej degustacji, obie grupy ruszyły do uczniów naszej szkoły w celu propagowania walorów zdrowotnych i smakowych potraw rybnych.
Okazało się, że największymi smakoszami rybnych dań jest „zerówka” i najstarsze klasy gimnazjum.
Oto krótka fotograficzna relacja.
WŁAŚCIWOŚCI CHEMICZNE WODY
M. Bałtyckie ma zróżnicowane zasolenie, odbiegające także od zasolenia innych akwenów morskich. Grupa 1 poznała już przyczyny tego zjawiska i postanowiła wykonać roztwory o różnym stężeniu NaCl, odpowiadającym różnym regionom Bałtyku. Dla porównania wykonali także próbki dla M. Śródziemnego, M. Martwego i Wszechoceanu.
PRZYGOTOWANIA DO „DNIA z RYBĄ”
„Jakie są wartości zdrowotne ryb?” „Dlaczego powinniśmy jeść ryby?” „Co może nam dać śledź?” „Co to są owoce morza?”…na te i wiele innych pytań grupy szukały odpowiedzi, aby stworzyć plakat zachęcający do konsumpcji potraw rybnych, które zostaną przygotowane przez uczniów i poddane degustacji.
WARSZTATY EDUKACYJNE-FABRYKA SZTUK W TCZEWIE 8.05.2014
W ramach projektu edukacji morskiej, obie grupy projektowe udały się na warsztaty edukacyjne do Tczewa. Program obejmował trzy grupy tematyczne. Uczniowie obejrzeli bogatą i ciekawie urządzoną wystawę, noszącą tytuł: ”Z FORSTERAMI I COOKIEM NA KRANIEC ŚWIATA”. Dzięki niej w interesujący sposób zapoznali się z osiągnięciami słynnego żeglarza Jamesa Cooka i Braci Forsterów (pochodzących z Tczewa).
Dowiedzieliśmy się również jak woda morska wpływa na drewno i stal oraz w jaki sposób ludzie w dawnych czasach zabezpieczali statki. Każdy uczeń otrzymał pamiątki: mini– książeczkę z opisami wypraw J. Cooka, butelkę z umieszczona w niej mapą świata i trasami wypraw Jamesa Cooka oraz okazjonalna zakładkę. Przechodziliśmy przez symulator rafy koralowej.
Drugie zajęcia w jakich braliśmy udział to GRA EDUKACYJNA: „Rejs po Bałtyku”. Nasi uczniowie zostali podzieleni na dwie grupy– bandery: Danii i Finlandii. Rzucaliśmy kostką a nasze statki płynęły po morzu. Niestety nie było aż tak łatwo ponieważ po drodze napotykaliśmy na przeszkody w postaci różnych zadań i pytań z zakresu edukacji morskiej.
Trzecia grupa tematyczna to PRZEZ MORZA I OCEANY. Poznaliśmy rodzaje statków, ich rozbudowę i modernizację na przestrzeni wieków. Dowiedzieliśmy się wielu ciekawych rzeczy np. co to jest „wybijanie szklanki”. Zajęcia trwające 3 godziny minęły bardzo szybko i udaliśmy się na obiad, krótki spacer po Tczewie, spojrzenie na Wisłę, a następnie w drogę powrotną, podczas której odbył się konkurs wiedzy. Michalina Wojtaś wykazała się dużym zasobem wiedzy marynistycznej i wygrała bon– rabat 100 zł na obóz lub kolonie.
„DLACZEGO ŁÓDKA PŁYWA ?”
Na to pytanie potrafią odpowiedzieć uczniowie grupy 2. W trakcie zajęć z zebranych materiałów powstała plansza podsumowująca ich udział w projekcie. Grupa 2 przygotowuje się obecnie do prezentacji swoich pływających modeli łodzi, „DNIA z RYBĄ” oraz warsztatów edukacyjnych, które odbędą się 8 maja.
„DLACZEGO BAŁTYK JEST SŁABO ZASOLONY ?”
Grupa 1 zebrała wiadomości oraz materiały i powoli tworzy pracę podsumowującą ich udział w PROJEKCIE EDUKACJI MORSKIEJ. Podczas zajęć powstały podstawy do prezentacji grupy w maju, trwają przygotowania do „DNIA z RYBĄ”, a także do czekających nas 8 maja warsztatów edukacyjnych.
Grupa projektowa buduje modele łodzi.
Zgodnie z założeniem i planem pracy w ramach projektu, grupa 2 po przygotowaniach teoretycznych, przystąpiła do sprawdzenia praktycznego. Na poprzednich zajęciach uczniowie wykonywali doświadczenia związane z siłą wyporu i Prawem Archimedesa. Poznali również etapy budowania statków i słownictwo fachowe. Wykonali planszę pt: „Gdzie się buduje statki?” oraz „Należy zrozumieć Prawo Archimedesa aby odpowiedzieć na pytanie –DLACZEGO ŁÓDKA PŁYWA?” (plansze umieściliśmy na korytarzu szkolnym). Następnie uczniowie z grupy 2 przystąpili do działań praktycznych, które wykonywali etapowo. Wycięcie kadłuba statku, jego polerowanie, pomiary przed montażem, umiejscowienie takich elementów budowy jak ster i kil, maszt oraz żagiel a w etapie końcowym malowanie modelu i wyposażenie w np. koła ratunkowe. Na koniec odbyło się wodowanie- tym razem w misce (na próbę) ale planujemy regaty i zawody, która łódź pierwsza dopłynie do mety… ale to na podsumowanie naszego projektu w czasie jego prezentacji.
Prezentacje Grup Projektu.
Właściwości fizyczne i chemiczne Morza Bałtyckiego |
||
Od tratwy do Queen Mary 2 |
Doświadczenia fizyczne i chemiczne.
Poszukiwanie odpowiedzi na pytania jakie zawarli uczniowie w swoich pracach projektowych to nie tylko szukanie wiedzy w źródłach pośrednich ale również bezpośrednich czyli doświadczeniach przeprowadzanych przez samych uczniów. Dzięki takiej metodzie, procesy i zjawiska zachodzące w przyrodzie są bardziej zrozumiałe i wytłumaczalne.
W czasie wspólnych zajęć laboratoryjnych obie grupy wykonywały proste doświadczenia fizyczne i chemiczne , które dały wizualną odpowiedź na wiele pytań:
„Dlaczego niektóre ciała unoszą się w wodzie a inne nie?”
„Czy sposób w jaki zanurza się ciało w wodzie ma wpływ na siłę wyporu?”
„Czy gazy mogą unosić się w wodzie?”
„Czy gęstość cieczy wpływa na jej unoszenie?”
„Czy siła wyporu zależy od gęstości cieczy?”
„Czy kształt ciała ma wpływ na siłę wyporu?”
„Czy siła wyporu zależy od objętości ciała?”
„Co to jest siła wyporu?”
„Dlaczego łódka unosi się na wodzie?”
„Jak zawartość soli wpływa na siłę wyporu?”
Na te wszystkie pytania uczniowie uzyskali odpowiedzi. To były bardzo pouczające i ciekawe zajęcia. Zapraszamy do obejrzenia zdjęć i relacji na photoblogu obu grup.
Raz jezioro a raz morze… czyli jak powstał Bałtyk?
Zgodnie z koncepcją projektu, grupa 1 w czasie kolejnych zajęć poszukiwała odpowiedzi na pytania: kiedy i jak powstał Bałtyk, co to znaczy szelfowe morze, jakie jest jego zasolenie? Analizowali ukształtowanie dna morskiego i czynniki, które wpływają na zasolenie akwenu morskiego. W efekcie wspólnej pracy powstała plansza dotycząca tematyki zajęć, którą uczniowie zamieścili na korytarzu szkolnym.
Gdzie się buduje statki?
Na to pytanie grupa 2 Projektu Edukacji Morskiej szukała odpowiedzi przez cały tydzień! Czym jest stocznia? Jakie są rodzaje stoczni? Co to jest dok? Jakie statki budują polskie stocznie? Co to znaczy wodowanie? Pytań masa… uczniowie świetnie poradzili sobie z odpowiedzią… potrafimy szukać…
Grupy intensywnie pracują nad swoimi pracami projektowymi. Wykonują gazetki o tematyce marynistycznej oraz prowadzą swojego bloga.
Zapraszamy do śledzenia blogów na www.photoblog.pl
Grupa 1 – przygoda2014
Grupa 2 pacyfik2014
Grupa 1 PROJEKTU EDUKACJI MORSKIEJ czyta najmłodszym LEGENDY O BAŁTYKU
10 marca 2014 r. 1 grupa projektowa zawitała do klasy I SP w celu propagowania naszego Morza Bałtyckiego i legend z nim związanych.
W trakcie czytania,najmłodsi kolorowali rysunki tematyczne, które później zostały wyeksponowane na gazetce. Uczniowie klasy V przygotowali specjalną kolorowankę o tematyce marynistycznej i przynieśli pierwszoklasistom okazy muszli, bursztynów i innych skarbów morskich.
EDUKACYJNO-ŻEGLARSKI PIKNIK NAUKOWY dla klasy V SP
22 października 2013 r. klasa V SP udała się do Malborka na kolejne zajęcia w ramach projektu edukacji morskiej, „ZŁAP WIATR W POMORSKIE ŻAGLE WIEDZY”. Tym razem był to piknik naukowy o tematyce żeglarskiej.
Podczas warsztatów uczniowie spotkali się z żeglarstwem „w pigułce”: zapoznali się z różnymi rodzajami łodzi, obejrzeli z bliska łódkę i jej oprzyrządowanie, utrwalili zasady żeglarskiej etykiety, nauczyli się wiązać najprostsze węzły oraz ćwiczyli na fantomach udzielanie pierwszej pomocy. Wszystko to odbyło się w żeglarskiej atmosferze przy dźwiękach szant, wśród morskich opowieści. Najciekawszym elementem pikniku było spotkanie z autorytetem– człowiekiem, który odniósł sukces w jednej z żeglarskich dyscyplin- panem MATEUSZEM KUSZNIEREWICZEM.
PRAKTYCZNE ZAJĘCIA Z ŻEGLARSTWA- 1.10.2013 OSIEK
Klasa V SP w ramach PROJEKTU EDUKACJI MORSKIEJ ”ZŁAP WIATR W POMORSKIE ŻAGLE WIEDZY” uczestniczyła w praktycznych zajęciach z żeglarstwa. Uczniowie zostali podzieleni na wachty i załogi jachtów. Brali udział w zajęciach: RATOWNICTWO (udzielanie pierwszej pomocy) WĘZŁY MARYNARSKIE (nauka wiązania) oraz ETYKIETA ŻEGLARSKA i ZAJĘCIA PLASTYCZNE o tematyce marynistycznej.
Następnie odbyły się zajęcia na wodzie, które rozpoczęły się od poznania jednostek, na których odbywały się rejsy szkoleniowe. Instruktor żeglarstwa przeszkolił naszą klasę V z zasad bezpieczeństwa i poruszania się na jachcie. Uczniowie po założeniu i dopasowaniu kamizelek ratunkowych, przygotowali jednostki do wypłynięcia i ruszyli na wodę. Pod fachowym okiem instruktorów zdobywali wiedzę z zakresu ŻEGLOWANIA: sterowanie, ustawiania żagli i jachtu, dobijanie do brzegu, przeliczania prędkości płynięcia, meteorologii, cumowania, utrzymywania klaru na jachcie i wielu innych rzeczy niezbędnych młodemu żeglarzowi.
Każdy z członków załogi jachtu miał swoje zadania i był odpowiedzialny za pozostałych. To była doskonała lekcja odpowiedzialności współdziałania w grupie i odwagi. Najwięcej emocji wzbudziły oczywiście praktyczne zajęcia na wodzie. Dla wielu uczniów to był pierwszy kontakt z żeglarstwem.
Nasza szkoła po raz drugi bierze udział w PROJEKCIE EDUKACJI MORSKIEJ „ZŁAP WIATR W POMORSKIE ŻAGLE WIEDZY”. Szkolnym koordynatorem projektu jest p. Bożena Wasilak. Uczniowie klasy V SP już rozpoczynają naukę z tego zakresu.
1 października udają się na zajęcia praktyczne z żeglarstwa do Osieku a wcześniej przygotowali się teoretycznie wykonując gazetkę tematyczną o tradycjach i zwyczajach marynarskich. Zapoznali się również ze słownictwem o tematyce żeglarskiej.