Złap wiatr w pomorskie żagle wiedzy

PROJEKT EDUKACYJNY DLA UCZNIÓW KLASY V

CEL GŁÓWNY PROJEKTU: rozwój kompetencji kluczowych uczniów poprzez realizację programów rozwojowych w obszarze edukacji morskiej.

CELE SZCZEGÓŁOWE PROJEKTU: poszerzenie oferty edukacyjnej szkoły, zwiększenie umiejętności wykorzystania w praktyce nabytej w szkole wiedzy, zwiększenie świadomości i poczucia tożsamości regionalnej, rozbudzenie w uczniach pasji do żeglarstwa, zainteresowanie morzem, kształtowanie kompetencji kluczowych ; matematycznych, naukowo-technicznych, społecznych, obywatelskich, świadomości i ekspresji kulturalnej.

REALIZACJA PROJEKTU: 8 spotkań po dwie godziny lekcyjne prowadzone metodą projektu w czasie wolnym uczniów– prowadzone przez nauczyciela w szkole oraz wyjazdowe zajęcia: warsztaty edukacyjne, praktyczne zajęcia z żeglarstwa, edukacyjny piknik naukowy.

W ramach grup tematycznych uczniowie wraz z nauczycielem wybiorą zagadnienie i sformułują temat swojego projektu. Realizacja projektu kończy się „efektem”, który uczniowie przedstawią jako pokaz i wyślą na KONKURS PROJEKTÓW. Koordynatorem projektu jest p. Bożena Wasilak.

Grupy tematyczne:
1. Morze Bałtyckie
2. Mieszkańcy krajów nadbałtyckich
3. Wisłą do Gdańska
4. Skarby Bałtyku
5. Żegluj że żeglarzu…

GRUPY UCZNIÓW:

Grupa 1
1. Trawińska Paulina
2. Lenartowicz Magda
3. Reszka Aneta
4. Krasiński Michał
5. Zapolski Igor
6. Wicha Kamila

Grupa 2
1. Branicki Mateusz
2. Pątkowski Sebastian
3. Rulka Mateusz
4. Chmielecki Maciej
5. Muller Dawid
6. Piórkowski Kacper

Właściwości chemiczne wody morskiej.

W ramach projektu edukacyjnego uczniowie na zajęciach badali właściwości chemiczne wody. Wykonywane były doświadczenia i obserwacje wody o różnym jej stężeniu i różnej zawartości NaCl. Szukaliśmy przyczyn różnego zasolenia mórz i porównywaliśmy wodę o różnym zasoleniu. Grupa projektowa zebrała materiały dotyczące bursztynu (kiedy i jak powstał, czym się charakteryzuje, jakie ma właściwości i jakie zastosowania). Na zakończenie tej grupy tematycznej każdy z uczniów otrzymał okaz bursztynu i samodzielnie, różnymi metodami sprawdzał jego autentyczność. Podsumowaniem zajęć była wystawka jaką uczniowie zaprezentowali pozostałym uczniom naszej szkoły.

19 marca 2013 roku grupa uczniów klasy V SP, która bierze udział w projekcie edukacji morskiej, uczestniczyła w WARSZTATACH EDUKACYJNYCH pt.: „ŻEGLUJ ŻEGLARZU” w Fabryce Sztuk w Tczewie.

Program obejmował trzy grupy tematyczne. Uczniowie obejrzeli bardzo bogatą i ciekawie urządzoną wystawę, noszącą tytuł: „Z FORSTERAMI  I COOKIEM  NA KRANIEC ŚWIATA”. Dzięki niej w bardzo interesujący sposób zapoznali się z osiągnięciami słynnego żeglarza Jamesa Cooka i Braci Forsterów. Każdy uczeń otrzymał pamiątki a jedną z nich było wyciągnięcie z maski (o przerażającym wyglądzie) mini– książeczki z opisami wypraw J. Cooka . Przechodziliśmy przez symulator rafy koralowej, mogliśmy poczuć się jak odkrywcy nieznanych lądów w XVIII wieku .

Drugie zajęcia w jakich braliśmy udział to GRA EDUKACYJNA: „ Rejs po Bałtyku”. Nasi  uczniowie zostali podzieleni na trzy grupy– bandery: Niemiec, Danii i Szwecji. W każdej grupie wyznaczyliśmy: kapitana, sternika, nawigatora i bosmana. Rzucaliśmy kostką a nasze statki płynęły po morzu. Niestety nie było aż tak łatwo ponieważ po drodze napotykaliśmy na przeszkody w postaci różnych zadań i pytań z zakresu edukacji morskiej. Wygrała drużyna Niemiec i otrzymała nagrody. Pozostali na osłodę porażki dostali słodkości. Trzecia grupa tematyczna to MORSKIE OPOWIEŚCI. Doświadczony wilk morski uczył nas śpiewać szanty, wiązać węzły marynarskie i pokazał nam jak rozbudowywały się i modernizowały statki na przestrzeni wieków. Nauczyliśmy się rozpoznawać różne typy żaglowców, jachtów, łodzi  i statków. Zajęcia trwające 3 godziny minęły bardzo szybko i udaliśmy się na obiad a następnie w drogę powrotną. Teraz z niecierpliwością czekamy na PRAKTYCZNE ZAJĘCIA ŻEGLARSKIE NA WODZIE…

Z rybą w roli głównej czyli… dlaczego warto jeść ryby ?
W ramach projektu oraz tematu jaki wybrała grupa pierwsza na konkurs projektów „Czy w Bałtyku są skarby?” w naszej szkole przeprowadziliśmy dzień z rybą. Grupa w pierwszej kolejności na zajęciach przygotowała plansze oraz plakaty dotyczące: ryb żyjących w Morzu Bałtyckim, ulotki „10 powodów dla których warto jeść ryby” i tradycyjne polskie przepisy na potrawy z ryb. Materiały zaprezentowaliśmy na gazetce szkolnej. Grupa 1 przygotowała kanapki, na których królowały: pasty rybne, sałatki i paprykarze. Następnie uczniowie częstowali nimi na przerwie swoje koleżanki i kolegów, zachwalając walory smakowe i zdrowotne ryb oraz wręczając przygotowane ulotki informacyjne.

Makieta z masy solnej
Grupa 2 rozpoczęła prace nad projektem konkursowym. Tematem wybranym przez tą grupę jest pytanie: „Czy polskie wybrzeże jest atrakcyjne?”.  W tym celu na zajęciach przygotowano makietę z masy solnej, na której zostaną zamieszczone charakterystyczne elementy polskiej linii brzegowej. We wcześniejszej fazie grupa zebrała materiały oraz ciekawostki dotyczące: latarni morskich, Parków Narodowych (Słowińskiego i Wolińskiego), jezior przybrzeżnych, wydm, zatok oraz mierzei. Materiały w postaci plansz i plakatów wzbogacone zdjęciami zostaną zaprezentowane na gazetce szkolnej.